بررسی اثرات تاریخ کاشت بروی هیبریدهای (دیررس و متوسط‌رس) ذرت در شرایط آب و هوایی کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی، مرکز تحقیقات و آموزش گشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمانشاه.، ایران.

2 کارشناس ارشد، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمانشاه.، ایران

چکیده

       این مطالعه به منظور بررسی اثرات تاریخ کاشت و با هدف دستیابی به دانه­بندی کامل بلال و افزایش عملکرد در دو آزمایش جداگانه روی هیبریدهای متفاوت ذرت (متوسط­رس و دیررس) در سه تاریخ کاشت انجام شد. آزمایش­ها به­صورت کرت­های خرد شده در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی در شرایط کشت دوم در منطقه گرمسیری سرپل­ذهاب اجرا شد. صفات مورد بررسی شامل تعداد روز تا ظهور تارهای ابریشمی و رسیدن فیزیولوژیکی، تعداد دانه در ردیف، تعداد ردیف دانه در بلال، درصد چوب بلال، درصد رطوبت دانه و عملکرد دانه بود. تجزیه واریانس داده­ها نشان داد که اثر هیبریدهای مورد بررسی بر روی صفات اجزای عملکرد و عملکرد دانه غیرمعنی­دار بود. در هر دو  آزمایش (هیبریدهای دیررس و متوسط­رس) اثر تاریخ کاشت برای  بیشتر صفات در سطح احتمال یک درصد معنی­دار بود. برهم‌کنش هیبرید در تاریخ کاشت در کلیه صفات اندازه­گیری شده غیرمعنی­دار بود. بیشترین عملکرد دانه در هیبریدهای ­متوسط­رس به تیمارهای KSC647 و KSC604 در تاریخ کاشت هفتم تیرماه به­ترتیب با 9/10 و 5/9  تن در هکتار تعلق داشت. بیشترین عملکرد دانه در هیبریدهای دیررس به تیمارهای KSC704 و KSC711  در تاریخ کاشت دوم (هفتم تیرماه) به­ترتیب با 6/10 و 1/10 تن در هکتار تعلق داشت. در تاریخ کشت دوم (هفتم مهر ماه) مزرعه ذرت با کمترین مقدار تنش­های دما برخورد نموده و ظهور اندامی­های زایشی و تلقیح در شرایط مناسبی انجام شد و دانه‌بندی بلال­های مزرعه ذرت به طورکامل و صد در صد انجام شد. عملکرد دانه در هر دو گروه متوسط­رس و دیررس در مقایسه با دو تاریخ کاشت دیگر به­ترتیب با 2/46  و 39درصد افزایش محصول دانه در پی داشت.      

کلیدواژه‌ها